۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۱

در پنجمین جلسه دادگاه مطرح شد؛

حقوق ۲۰میلیونی متهمان پرونده عظام

حقوق ۲۰میلیونی متهمان پرونده عظام

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده گروه موسوم به عظام به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی بعد از ظهر امروز برگزار شد.

در اولین جلسه شاه محمدی نماینده دادستان کیفرخواست متهمان را قرائت کرد و نماینده مبارزه با پولشویی در سازمان گمرک نیز توضیحاتی را ارائه داد.  

با اعلام قاضی صلواتی متهم روغنی ها در جایگاه حضور یافت.

صلواتی خطاب به متهم گفت: بر اساس اقاریر خودتان مدیران ارشد گروه عظام نگران اسناد مجعول در شرکتهای ترخیص کار بودند و از من خواستند که از خاتمی پور بخواهم اسناد را امحا کند در رابطه با این مورد چه دفاعی دارید؟

متهم روغنی‌ها خطاب به قاضی اظهار داشت: قبل از سال ۹۵ یک نفر در آن گروه فرد صالحی نبود و از خاتمی پور درخواست کردم که اسناد را بررسی کند که خاتمی پور اعلام کرد که بررسی صورت گرفته است.

قاضی صلواتی در واکنش به این سخنان متهم خطاب به وی گفت: در جای دیگری گفته‌اید که مرتضوی کارگزار ایراوانی خواهان امحای اسناد مجعول بوده است؟ که متهم پاسخ داد:بنده فقط اعلام کردم که از بازرسی گمرک می‌آیند و اسناد قبل از ۹۵ بررسی شود.

رئیس دادگاه گفت: اظهار کرده‌اید که مدیران ارشد عظام درباره امحای اسناد از سایر شرکت‌ها هم خواسته‌اند که اسناد را امحا کنند.ایا این درست است؟ که روغنی ها پاسخ داد: من فقط درخواست بررسی مدارک را دادم.

قاضی صلواتی در واکنش به سخنان متهم گفت: تمام جلسات بازجویی فیلمبرداری شده است و اگر نیاز باشد فیلم آن را پخش می‌کنیم.

گفته‌اید که پس از دستگیری خاتمی پور کلیه اسناد به شرکتی در هشتگرد منتقل شده است. در این رابطه توضیح دهید.

روغنی ها با بیان اینکه فقط بحث مدارک شرکت‌های حامی ترخیص نبود.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم گفت هیچ ترسی از ایروانی نداشته باش، دلیل خروج شیرزاد از کشور را قاچاق اعلام شدن کالاها در قزوین بیان کردید.

متهم روغنی‌ها پاسخ داد: شیرزاد هر سال با دستور ایروانی به خارج از کشور سفر می‌کرد.

قاضی صلواتی در ادامه و با اشاره به اثرات کار متهمان گفت: آیا عملکرد اشتباه گروه عظام باعث افزایش آلودگی هوا و گران شدن خودرو نشد؟ مردم چه گناهی کرده بودند؟

متهم با اشاره به اینکه درباره آلودگی هوا توضیحاتی دارم گفت:زمانی که کالایی بر اساس خودرویی که ایران‌خودرو تولید کرده، وارد می‌شود مدیران این شرکت عنوان می‌کنند که چقدر به قطعات بنزین‌سوز و چقدر به قطعات‌ گازسوز نیاز دارند بنابراین توجه به بحث آلایندگی بر عهده شرکت عظام نبوده است.
پس افزود: برنامه تولید ایران‌خودرو از آنچه که شرکت تولید می‌کند متفاوت است و شرکت نمی‌تواند برای ایران‌خودرو برنامه تعیین کند

قاضی صلواتی به حقوق دریافتی متهمان اشاره کرد و خطاب به روغنی ها گفت: شما در مدت فعالیت‌تان ماهانه ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردید که در مجموع حقوق‌تان ۴۰۰ میلیون تومان بوده و ۸۰۰ میلیون تومان به دلیل سودی که شرکت‌ها از طریق قاچاق انجام می‌دادند، پاداش گرفتید در این باره چه توضیحی دارید؟

متهم در پاسخ و با بیان اینکه عددی که به عنوان حقوق ماهیانه دریافت می‌کردم ۱۵ میلیون تومان بود،گفت: رداخت پاداش نیز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان صورت می‌گرفت که این موضوع برای همه افراد و در همه رده‌ها بود چرا که در چارت شرکت به همه معاونان این عدد تعلق می‌گرفت.

صلواتی در ادامه به جعل اسناد و تغییر در سند رسمی از سوی متهم اشاره کرد و گفت؛ ایروانی به شرکت‌ها اعلام کرده است که در مورد کالای گازسوز تعرفه ۵ درصد اعمال کند و همچنین پرداخت رشوه به دستور آقای ایروانی و اقدام به دست‌کاری و جعل اسناد از سوی قربانی‌راد از جمله اقاریر شماست در این باره چه توضیحی دارید؟که متهم پاسخ داد: من در زمان بازجویی تحت فشار بودم.

قاضی به وی گفت: فیلم‌های بازجویی موجود است و این حرف شما را تایید نمی‌کنپ

در ادامه نماینده دادستان با حضور در جایگاه در واکنش به سخنان متهم گفت: شما و دوستان‌تان به مفاد ماده ۹ کتاب مجمع قوانین اعتنا نکردید چرا که این ماده نیاز به صدور مجوز از وزارت صمت را داشت که اگر می‌خواستید مطابق این بند کالا وارد کنید نیاز به اخذ مجوز موردی داشتید و قطعات را گازسوز معرفی کردید.

شاه محمدی به رابطه روغنی ها با متهم دیگر پرونده اشاره کرد و گفت: در روز دستگیری خاتمی پور، شما و رفیعی مکررا تماس می گرفتید که از بازرسی گمرک مراجعه می‌کنند.در این رابطه چه توضیحی دارید که
متهم پاسخ داد: اطلاعی از دستگیری خاتمی پور نداشتم.

نماینده دادستان در پایان خطاب به متهم ردیف اول پرونده گفت: در روزهای گذشته در پیج منتسب به شما در شبکه‌های اجتماعی پستی در خصوص سخنگوی دولت منتشر شد و مدعی شدید که در دادگاه نماینده دادستان و قاضی وی را به رشا محکوم کرده است.

وی با تکذیب این موضوع گفت: در این پرونده نام عباس ربیعی مسئول کنترل کیفیت ایران خودرو وجود دارد و توصیه می‌کنم که تنهابه دفاع ماهوی بپردازید.

با اعلام قاضی صلواتی ادامه دادگاه به فردا موکول شد.

کد خبر 4740804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha